مسجد بیبی هیبت باکو

[img]https://bisungasht.com/items/items/115/tub/Bibi-Heybat_Mosque_1111_bisungasht_560.jpg[/img]

مسجد بیبی هیبت یکی از قدیمی ترین مساجد شهر باکو بوده و ساخت آن به زمان شیروان شاه بازمی‌گردد. متاسفانه مسجد بیبی هیبت باکو در سال 1936 به دست بلشویک‌ها به طور کامل نابود شد، اما با آغاز دهه نود همین قرن شاهد شروع بازسازی آن بودیم. در واقع از مسجد قدیمی دیگر خبری نیست، اما کار ساخت بنای جدیدی که اکنون با عنوان مسجد بیبی هیبت شناخته می‌شود در سال 1997 به پایان رسید.

در مسجد شاهد آرامگاهی از نوادگان حضرت محمد هستیم که یکی از دلایل جذابیت آن است. امروز این بنا مرکز معنوی مسلمانان این منطقه بوده و یکی از مهمترین بناهای معماری اسلامی در کشور آذربایجان محسوب می‌شود. جالب است بدانید افراد بومی محل قرارگیری مسجد، آن را با عنوان مسجد حضرت فاطمه زهرا نیز می‌شناسند. در ادامه بیشتر با پیشینه و تاریخچه مسجد بیبی هیبت آشنا می‌شویم.

پیشینه مسجد بیبی هیبت 

این مسجد در اصل آرامگاه دختر امام هفتم شیعیان یعنی امام موسی کاظم (ع) است، که از دست مشکلاتی که خلفای زمان برایش به وجود آورده بودند به شهر باکو رفته بودند کرد. فراموش نکنید امام موسی کاظم دارای 37 فرزند بود، به همین دلیل در ایران و همچنین کشورهای اطراف، بیشتر امام زاده ها و همچنین آرامگاه ها و زیارتگاه های مذهبی محبوب، مربوط به فرزندان این امام هستند. ...... . . تور دبی ، تور باکو ،  تور استانبول ، تور تفلیس ، تور لحظه آخری دبی ، تور لحظه آخری باکو ، تور لحظه آخری استانبول ، تور لحظه آخری تفلیس ، تور ارزان دبی ، تور ارزان باکو ، تور ارزان استانبول ، تور ارزان تفلیسسفر به باکوحتی نوه ششم امام جعفر صادق نیز در همین مکان تدفین شده است. جالب است بدانید افرادی همچون الکساندر دوما به عنوان رمان ‌نویس و نمایش ‌نامه‌نویس مشهور فرانسوی در خاطرات سفر خود به باکو از حضور در مسجد بیبی هیبت یاد کرده است. از مسجد بیبی هیبت به عنوان یکی از قدیمی ترین بناهای پایتخت آذربایجان یاد می‌کردند، تا این که متاسفانه در دوران کمونیستی، در کنار چندین مکان مذهبی دیگر تخریب شد.

بازسازی مسجد بیبی هیبت

بیش از پنجاه سال بعد از تخریب مسجد و در سال 1994، وقتی که آذربایجان به استقلال رسیده بود، حیدر علیف رییس جمهور پیشین این کشور دستور داد مرمت و بازسازی مسجد آغاز شود. در واقع مسجد با همان نام و در همان مکانی که پیش از تخریب شدن قرار داشت مجددا ساخته شد. بعد از گذشت سه سال و در سال 1997، ساختمان جدید مسجد با حضور خود حیدر علیف افتتاح شد. بعد از گذشت هشت سال، در سال 2005 سالن هایی جدیدی برای رفاه حال زائران در محیط مسجد ساخته شد.

 

 


امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

ارسال نظر

کد امنیتی رفرش


مطالب گذشته

» هتل سالی تفلیس »» شنبه 25 آبان 1398
» معرفی هتل چهار ستاره ردلاین تفلیس »» شنبه 25 آبان 1398
» هتل آستوریا تفلیس (Hotel Astoria Tbilis »» جمعه 24 آبان 1398
» هتل انگلیش هوم تفلیس (English Home Hotel Tbi »» جمعه 24 آبان 1398
» هتل وایت پالاس تفلیس »» چهارشنبه 22 آبان 1398
» هتل هالیدی این تفلیس »» چهارشنبه 22 آبان 1398
» هتل ال ام کلاب تفلیس »» یکشنبه 19 آبان 1398
» هتل بیلتمور تفلیس »» یکشنبه 19 آبان 1398
» هتل دولابوری تفلیس »» پنجشنبه 16 آبان 1398
» هتل آستریون پالاس »» پنجشنبه 16 آبان 1398